REBRANDING UMKM CATERING MELALUI DESAIN PACKAGING DAN PROMOSI MEDIA SOSIAL
Abstract
The problem faced in the Mbok Ndut Catering and Bu Sri Catering catering businesses is that there is no label on the packaging and does not have media as a promotion, so it requires rebranding the packaging design in the form of labels and promotion of the business on social media. The purpose of this community service activity is to provide solutions to the problems being faced. The method used is to provide training in the form of tutorials on how to manage Instagram accounts and how to operate the Google Maps application. The results of this community service are to help the two MSME players create a logo design, create an official Instagram account, create a content design for Instagram posts, create a packaging design in the form of labels, add the location of the Catering business address through the Google Maps Application, train or teach the two MSME players, manage Instagram by posting the menu that we provide with interesting content, and how to operate the Google Maps Application. Thus, in the future it can make it easier for the two MSME players to introduce their business to the wider community.
References
R. Manurung, P. Prihatmajaya, and D. Paath, “Pemberdayaan Kelompok Usaha Saung Batik Baswet Melalui Inovasi Variasi Model Desain Dan Teknologi Digital”, Jurnal AbdiMas Nusa Mandiri, pp. 5(2) 64-70, 2023.
D. K. Soedarsono, B. Mohamad, A. A. Adamu, and K. Aline Pradita, “Managing Digital Marketing Communication of Coffee Shop Using Instagram”, Int. J. Interact. Mob. Technol., vol. 14, no. 05, pp. pp. 108–118, Apr. 2020.
A. Mulyana, R. Briandana, and E. Rekarti, “ICT and social media as a marketing communication platform in facilitating social engagement in the digital era,” Int. J. Innov. Creat. Chang., vol. 13, no. 5, pp. 1–16, 2020.
Biswan, A. T., Putra, M. R., Sulastri, H., & Purwana, A. S. , “Pendampingan Three in One pada UMKM Dafiz untuk Pembukuan Praktis, Aspek Perpajakan, dan Peluang Ekspor,” E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 14(2) , pp. 411-418, 2023.
L. W. Evelina and Y. Safitri, “Utilization of YouTube Social Communication Networking in Establishing Indonesian Street Food Opinion,” J. Komun. Ikat. Sarj. Komun. Indones., vol. 6, no. 1, pp. 44–52, 2021.
A. Nasution, “Strategi Pemasaran Bisnis Kuliner Menggunakan Influencer Melalui Media Sosial Instagram,” J. Bisnis Corp., vol. 6, no. 1, pp. 11–18, 2021.
A. Isa Mulyadi and S. Zuhri, “Analisis Strategi Brand Image Kedai Kopi ‘MOENG KOPI’ Melalui Media Sosial Instagram”, J. Ilkom., vol. 10, no. 2, pp. 109–124, Oct. 2020.
D. Kusumasari and S. Arifianto, “Makna Teks Ujaran Kebencian Pada Media Sosial”, J. Komun., vol. 12, no. 1, pp. 1–15, Jan. 2020.
N. Rizky and S. Dewi Setiawati, “Penggunaan Media Sosial Instagram Haloa Cafe sebagai Komunikasi Pemasaran Online”, J. Ilkom., vol. 10, no. 2, pp. 177–190, Oct. 2020.
T. P. Agustin and P. Febriana, “Traveloka Digital Marketing Strategy Analysis Through Instagram”, ijins, vol. 21, p. 10.21070/ijins.v21i.753, Jan. 2023.
K. Kaur and P. Kumar, “Social media usage in Indian beauty and wellness industry: a qualitative study,” TQM J., vol. 33, no. 1, pp. 17–32, 2020.
M. Harahap and S. Adeni, “Tren Penggunaan Media Sosial Selama Pandemi Di Indonesia”, professional, vol. 7, no. 2, pp. 13-23, Dec. 2020.
D. S. Testa, S. Bakhshian, and R. Eike, “Engaging consumers with sustainable fashion on Instagram,” J. Fash. Mark. Manag. An Int. J., vol. 25, no. 4, pp. 569–584, 2021.
A. Ristia and L. . Kartikasari, “Strategi Komunikasi Pemasaran pada Konten Media Sosial Instagram Coffee Shop @KOPIDAONG.ID”, JPDK, vol. 4, no. 5, pp. 1744–1753, Sep. 2022.
R. P. K. Mukti and A. Rochmaniah, “Instagram Analysis @Cashaofficial As Bean Bag Promotion Media”, ijins, vol. 21, p. 10.21070/ijins.v21i.828, Nov. 2022.
Copyright (c) 2024 Azamul Hidayat, Poppy Febriana, Ainur Rochmaniah, Muhammad Hasan Bisri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Dengan mengirimkan manuskrip ke Jurnal AbdiMas Nusa Mandiri, penulis setuju dengan kebijakan ini. Tidak diperlukan persetujuan dokumen khusus.
Hak Cipta :
Hak cipta atas artikel apa pun di Jurnal AbdiMas Nusa Mandiri dipegang penuh oleh penulisnya di bawah lisensi Creative Commons CC BY-NC.
- Hak cipta pada setiap artikel adalah milik penulis.
- Penulis mempertahankan semua hak mereka atas karya yang diterbitkan, tak terbatas pada hak-hak yang diatur dalam laman ini.
- Penulis mengakui bahwa Jurnal AbdiMas Nusa Mandiri sebagai yang pertama kali mempublikasikan dengan lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional (CC BY-NC).
- Penulis dapat memasukan tulisan secara terpisah, mengatur distribusi non-ekskulif dari naskah yang telah terbit di jurnal ini kedalam versi yang lain (misal: dikirim ke respository institusi penulis, publikasi kedalam buku, dll), dengan mengakui bahwa naskah telah terbit pertama kali pada Jurnal AbdiMas Nusa Mandiri;
- Penulis menjamin bahwa artikel asli, ditulis oleh penulis yang disebutkan, belum pernah dipublikasikan sebelumnya, tidak mengandung pernyataan yang melanggar hukum, tidak melanggar hak orang lain, tunduk pada hak cipta yang secara eksklusif dipegang oleh penulis.
- Jika artikel dipersiapkan bersama oleh lebih dari satu penulis, setiap penulis yang mengirimkan naskah menjamin bahwa dia telah diberi wewenang oleh semua penulis bersama untuk menyetujui hak cipta dan pemberitahuan lisensi (perjanjian) atas nama mereka, dan setuju untuk memberi tahu rekan penulis persyaratan kebijakan ini. Jurnal AbdiMas Nusa Mandiri tidak akan dimintai pertanggungjawaban atas apa pun yang mungkin timbul karena perselisihan internal penulis.