Diterbitkan Oleh:
Lembaga Penelitian Pengabdian Masyarakat Universitas Nusa Mandiri
Creation is distributed below Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.
Public complaints are essential for the government to see how successful it is in carrying out activities. Public complaints are an essential element for local agencies because complaints are aimed at correcting the shortcomings of the activities that have been carried out. The absence of an electronic complaint system will hamper the complaint reporting process, so repairing deficiencies in government agencies will be hampered. The delay in repairing deficiencies in the agency will, of course, also affect the services provided to the community. The government can certainly use technology development to improve public services from the government to the community. This study discusses the development of an online-based public complaint system with the website-based Extreme Programming (XP) method that the public can access so that complaint reports can be submitted in real-time. The results of testing the complaint system from the usability side show an average value of 88.7% in the excellent category, so the application is feasible to use and as needed.
Ahmad, I., Borman, R. I., Fakhrurozi, J., & Caksana, G. G. (2020). Software Development Dengan Extreme Programming (XP) Pada Aplikasi Deteksi Kemiripan Judul Skripsi Berbasis Android. Jurnal Invotek Polbeng - Seri Informatika, 5(2), 297–307.
Ahmad, I., Prastowo, A. T., Suwarni, E., & Borman, R. I. (2021). Pengembangan Aplikasi Online Delivery Sebagai Upaya Untuk Membantu Peningkatan Pendapatan. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(6), 4–12.
Arifin, N. Y., Borman, R. I., Ahmad, I., Tyas, S. S., Sulistiani, H., Hardiansyah, A., & Suri, G. P. (2021). Analisa Perancangan Sistem Informasi. Batam: Cendikia Mulia Mandiri.
Borman, R. I., & Fauzi, H. (2018). Penerapan Metode Perbandingan Eksponensial (MPE) Dalam Sistem Pendukung Keputusan Penerimaan Beasiswa Siswa Berprestasi Pada SMK XYZ. CESS: Journal of Computer Engineering, System and Science, 3(1), 17–22.
Borman, R. I., Priandika, A. T., & Edison, A. R. (2020). Implementasi Metode Pengembangan Sistem Extreme Programming (XP) pada Aplikasi Investasi Peternakan. JUSTIN (Jurnal Sistem Dan Teknologi Informasi), 8(3), 272–277. https://doi.org/10.26418/justin.v8i3.40273
Borman, R. I., & Purwanto, Y. (2019). Impelementasi Multimedia Development Life Cycle pada Pengembangan Game Edukasi Pengenalan Bahaya Sampah pada Anak. Jurnal Edukasi Dan Penelitian Informatika (JEPIN), 5(2), 119. https://doi.org/10.26418/jp.v5i2.25997
Carolina, I., & Supriyatna, A. (2019). Penerapan Metode Extreme Programming Dalam Perancangan Aplikasi Perhitungan Kuota SKS Mengajar Dosen. Jurnal IKRA-ITH Informatika, 3(1), 106–113.
Dewi, K. C., Ciptayani, P. I., & Wijaya, I. W. R. (2018). Agile Project Management Pada Pengembangan E-Musrenbang Kelurahan Benoa Bali. Jurnal Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer (JTIIK), 5(6), 723–730. https://doi.org/10.25126/jtiik.201851143
Farouqi, M. I., Aknuranda, I., & Herlambang, A. D. (2018). Evaluasi Usability Pada Aplikasi UBER Menggunakan Pengujian Usability. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 2(9), 2599–2606.
Firmansyah, C., & Tohir S, C. (2018). Sistem Layanan Pengaduan Masyarakat Lingkup Desa Gunungtanjung Berbasis Web dan SMS Gateway Dengan Metode Antrian FIFO. JUMANTIKA, 01(01), 201–210.
Gumelar, T., Astuti, R., & Sunarni, A. T. (2017). Sistem Penjualan Online Dengan Metode Extreme Programming. Jurnal Telematika, 9(2), 87–90.
Jamil, M., Saputra, S. F., Wahid, M. I., & Riana, D. (2021). Evaluasi Metode ISO / IEC 9126 pada Kinerja Website Sistem Informasi Akademik Perguruan Tinggi. Informatika Mulawarman : Jurnal Ilmiah Ilmu Komputer, 16(1), 27–31.
Kumala, A. E., Borman, R. I., & Prasetyawan, P. (2018). Sistem Informasi Monitoring Perkembangan Sapi Di Lokasi Uji Performance (Studi Kasus : Dinas Peternakan Dan Kesehatan Hewan Provinsi Lampung). Jurnal Tekno Kompak, 12(1), 5. https://doi.org/10.33365/jtk.v12i1.52
Kurniawan, T. A. (2018). Pemodelan Use Case (UML): Evaluasi Terhadap beberapa Kesalahan dalam Praktik. Jurnal Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 5(1), 77–86. https://doi.org/10.25126/jtiik.201851610
Mahendra, I., & Yanto, D. T. E. (2018). Agile Development Methods Dalam Pengembangan Sistem Informasi Pengajuan Kredit Berbasis Web (Studi Kasus: Bank BRI Unit Kolonel Sugiono). Jurnal Teknologi Dan Open Source, 1(2), 13–24.
Melinda, M., Borman, R. I., & Susanto, E. R. (2018). Rancang Bangun Sistem Informasi Publik Berbasis Web (Studi Kasus : Desa Durian Kecamatan Padang Cermin Kabupaten Pesawaran). Jurnal Tekno Kompak, 11(1), 1. https://doi.org/10.33365/jtk.v11i1.63
Monica, T., & Borman, R. I. (2017). Implementasi Konsep Media Sosial Dalam Sistem Informasi Kegiatan Kesiswaan (Studi Kasus : SMK XYZ). Jurnal Tekno Kompak, 11(2), 33–37. https://doi.org/10.33365/jtk.v11i2.64
Nurkholis, A., Susanto, E. R., & Wijaya, S. (2021). Penerapan Extreme Programming dalam Pengembangan Sistem Informasi Manajemen Pelayanan Publik. Jurnal Sains Komputer & Informatika (J-SAKTI), 5(1), 124–134.
Rusdiana, L. (2018). Extreme Programming Untuk Rancang Bangun Aplikasi Pengelolaan Surat Keterangan Kependudukan. Register: Jurnal Ilmiah Teknologi Sistem Informasi, 4(1), 49. https://doi.org/10.26594/register.v4i1.1191
Supriyono, S., Anindya K, V., Kadir, N., Febriana, J., Rahayu, E. P., & Prily, H. (2019). Penerapan ISO 9126 Dalam Pengujian Kualitas Perangkat Lunak pada E-book. MATICS : Jurnal Ilmu Komputer Dan Teknologi Informasi, 11(1), 9–13.
Suryantara, I. G. N. (2017). Merancang Applikasi dengan Metodologi Extreme Programming. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.
Copyright (c) 2022 Alfry Aristo J Sinlae, Yeni Daniarti, Dedy Alamsyah, Amat Damuri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
An author who publishes in the Pilar Nusa Mandiri: Journal of Computing and Information System agrees to the following terms:
Diterbitkan Oleh:
Lembaga Penelitian Pengabdian Masyarakat Universitas Nusa Mandiri
Creation is distributed below Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.