PENERAPAN MODEL WATERFALL DALAM PERANCANGAN APLIKASI DIGITAL CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT PRODUK FASHION
Abstract
To win business competition and maintain market share, companies are required to be able to adapt to market conditions and use appropriate marketing strategies. Customer Relationship Management (CRM) is a marketing strategy to create and maintain good relationships with customers thereby reducing the possibility of customers moving to competitors. The aim of the research is to analyze and develop web-based CRM in the Marketing Information System at Toko Agung, East Jakarta. The research method used in this research is the Software Development Method using the waterfall model. The result is a web-based CRM system application that can manage customer data, product orders, payments and delivery of goods to customers. The implementation of this web-based digital CRM application is expected to make it easier for customers to select the desired product, place an order, make payments and receive goods without having to come to Toko Agung. For busy customers, this system is more efficient and effective. It is hoped that this convenience will have an impact on repeat purchases and will increase sales volume, which can then increase company profits. The Customer Relationship Management (CRM) application can simplify, speed up and optimize the quality of customer service, especially at Toko Agung, East Jakarta.
Downloads
References
Arbaini, P. (2020). Pengaruh Consumer Online Rating Dan Review Terhadap Keputusan Pembelian Pada Pengguna Marketplace Tokopedia. Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 7(1), 25–33.
Ardhani, R., & Muin, M. A.., (2023). Perancangan Sistem Informasi Penjualan di Toko Matchmaker. JUTIE (Jurnal Teknologi Sistem Informasi dan Ekonomi), 1(1), 39-50.
Gorda, A. A. N. O. S., Prayoga, K. B. S., & Anggreswari, N. P. Y. (2021). Komunikasi Pemasaran Objek Wisata Aan Secret Waterfall Berbasis Digital. Jurnal Ilmu Sosial, 4(1), 29–39.
Handrico, A., & Fahrizal, M. (2021). Sistem Informasi E-CRM Berbasis Web untuk Peningkatan Loyalitas serta Pelayanan. Portaldata.org, XXI, 1-14.
Hikmatillah, V. (2022). E-CRM Berbasis Web Pada Sistem Informasi Penjualan Toko Kue. ATISI (Jurnal Teknik Informatika dan Sistem Informasi), 9(4), 3108-3118.
Komalasari, E. (2021). Peranan Customer Relationship Dalam Meningkatkan Loyalitas Peranan Customer Relationship Dalam Perbankan. Jurnal Siasat., 9(2), 1-9.
Kusasi, F & Paramita , B, (2022). Aplikasi Sistem Informasi CRM Berbasis Web. Bahtera Inovasi, 89-97.
Masyithoh, I. N., & Novitaningtyas, I. (2021). Pengaruh digital marketing terhadap minat beli konsumen pada marketplace tokopedia. Jurnal Manajemen & Bisnis Kreatif, 7(1), 109-126.
Maulana, Y., & Rosalina, V. (2023). Implementasi Customer Relationship Management Berbasis Web Pada Toko Usaha Digital Printing. ProTekInfo (Pengembangan Riset dan Observasi Teknik Informatika), 10(1), 22-28.
Maulana, M. D., & Hartini, H. (2024). Strategi Pemasaran Menggunakan E-commerce Tokopedia untuk Meningkatkan Penjualan. JIEL : Journal of Islamic Economic and Law, 1(1), 461.
Pratiwi, A. A. M. (2020). Peran Media Sosial Dalam Meningkatkan Penjualan Online Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Satyagraha, 3(2), 73-81.
Rufman , A. I. (2021). Manajemen Hubungan Pelanggan. Bengkulu: Yayasan Sahabat Alam Rafflesia.
Sismadi. (2020). Sistem ManajemenPerniagaan KaosSablonDenganMetodeRAD BerbasisWeb. JurnalRiset Teknologidan InovasiPendidikan(JARTIKA), 234-246.
Sudarsono, H. (2020). Buku Ajar Manajemen Pemasaran - Google Buku. Jakarta: Cv. Pustaka Abadi
Wijoyo, A., Sori Muda Nasution, A., Tia Larasati, D., Gustiara, D., & Nurul Hilal, W. (2023). Upaya Pengembangan Dan Peran Sistem Informasi Manajemen Dalam E-Commerce Shopee. Bisnis Dan Pendidikan, 1(2), 1–13.
Copyright (c) 2024 Sri Harjunawati, Taufik Baidawi, Ida Hendarsih
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui ketentuan berikut:
1. Penulis memegang hak cipta dan memberikan hak jurnal mengenai publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Creative Commons Attribution 4.0 International License. yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan atas karya penulis dan publikasi awal pada jurnal.
2. Penulis dapat memasukkan pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan (misalnya, mengirimkannya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya pada Jurnal.
3. Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, dalam penyimpanan institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan dari karya yang diterbitkan sebelumnya.