SISTEM ANTRIAN PELAYANAN PASIEN PADA PUSKESMAS KELURAHAN SETIABUDI JAKARTA SELATAN DENGAN MENGGUNAKAN METODE WAITING LINE

  • Risa Wati (1*) Manajemen Informatika AMIK BSI Tasikmalaya

  • (*) Corresponding Author
Keywords: Standing in Lines, Waiting Line Method, Puskesmas

Abstract

Puskesmas is defined as a local government clinic for servicing society to be better for human’s health.  It should provide an excellent service for society. By healing patients, absolutely, it will give the financial advantage for Puskesmas itself. There is Puskesmas Kelurahan Setiabudi. It has a lot of patients every single day, so that, it causes long-standing lines of patients.  By recognizing that problem, a researcher here tries to solve it by using the method of Waiting Line. By providing the well-structured system of standing in line, hopefully, it is able to solve that current problem happened in Puskesmas Kelurahan Setiabudi.

References

Anshory, M. I. (2013). Evaluasi Sistem Antrian pada Ruang Dokter Instalasi Rawat Jalan Poli Jantung Rumah Sakit TNI AL (RUMKITAL) Dr. Ramelan Surabaya (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS AIRLANGGA).

Anwar, S., & Lestari, P. D. (2013). Aplikasi Pendaftaran Pelayanan Kesehatan Berbasis Web Pada Klinik Syafira. Konferensi Nasional Ilmu Sosial & Teknologi, 1(1).

Heizer J & Render. 2006. Operations Management 7th Edition. New Jersey: Prentice Hall.

Kakiay, thomas T. 2004. Dasar Teori Antrian untuk Kehidupan Nyata. Yogyakarta: Andi Offset.

Larasati, N. (2013). Kualitas Pelayanan Program Jaminan Kesehatan Nasional Dalam Rangka Menjamin Perlindungan Kesehatan Bagi Peserta Bpjs Di Rsud Dr. M. Soewandhie Kota Surabaya. Sumber, 75(44).

Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia. 2004. Peraturan mentri kesehatan No 128 Th 2004 tentang Puskesmas.

Permenkes, Republik Indonesia. 2014. Peraturan mentri kesehatan No 75 Th 2014 tentang Puskesmas.

Rakhmawati, F., & Rustiyanto, E. (2016). Analisis Kebutuhan Petugas Rekam Medis Berdasarkan Beban Kerja di Instalasi Rekam Medis RS Aisyiah Muntilan. Jurnal Kesehatan Vokasional, 1(1).

Russell, R. S., & Taylor, B. W. (2005). Operations Management third edition Prentice Hall. Upper Saddle River, New Jersey.

Taha, M. (2007). Perilaku Organisasi: Konsep dan Aplikasinya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Taha,, Alvi Syahrini. (2009). Simulasi Antrian Satu Channel Dengan Tipe Kedatangan Berkelompok, hlm. 49-56.

Wati, Risa. (2017). Laporan Akhir Penelitian. Tasikmalaya: AMIK BSI Tasikmalaya
Published
2017-09-15
How to Cite
Wati, R. (2017). SISTEM ANTRIAN PELAYANAN PASIEN PADA PUSKESMAS KELURAHAN SETIABUDI JAKARTA SELATAN DENGAN MENGGUNAKAN METODE WAITING LINE. Jurnal Techno Nusa Mandiri, 14(2), 91-96. https://doi.org/10.33480/techno.v14i2.190
Article Metrics

Abstract viewed = 2115 times
PDF downloaded = 2077 times