IMPLEMENTASI DIGITALISASI PELAYANAN PUBLIK DAN KOMPETENSI SDM TERHADAP KEPUASAN MASYARAKAT PADA KANTOR KECAMATAN JATINANGOR KABUPATEN SUMEDANG
Abstract
Jatinangor is one of the sub-districts in Sumedang Regency, West Java Province. The Janitangor District Office has 18 service products to serve the community, including making Family Cards and E-KTP. Administratively, Jatinangor District is divided into 12 villages, 137 RW and 515 RT with an area of 26.20 Km² (26.200 Ha). Thisiistudyiiaimsiito determine theiieffectiiofiithe variable digitization of public services and human resource competence on community satisfaction at the Jatinangor District office. The sampling technique used is probability sampling with a simple random sampling approach with a total of 100 respondents. The data obtained were analyzed using SPSS version 20 and data analysis techniques using descriptive and verification methods. The results of the study indicate that the digitization of public services and the competence of human resources both have a positive and significant influence on people's satisfaction. Simultaneously the digitization of public services and human resource competencies have a significant effect on people's satisfaction.
References
Angliawati, R. Y., & Maulyan, F. F. (2020). Peran Talent Management dalam Pembangunan SDM yang Unggul. Jurnal Sain Manajemen, 2(2), 28–40.
Auliyaa, P., Hidayat, R., & Nababan, R. (2021). Implementation of e-government-based public services through ogan lopian. 18(4), 502–512.
Deby, A., Bustami, R., & Ibrahim, . (2021). Digitalisasi Pelayanan Publik(Inovasi Pelayanan Publikberbasisandroiddikabupaten Bangka). Sosains, 4(1), 260–268.
Dewi, A. S., & Muhsin. (2019). Economic Education Analysis Journal Terakreditasi SINTA 5. EEAJ, 8(3), 1249–1259. https://doi.org/10.15294/eeaj.v8i3.34954
Hendriyaldi, H., & Musnaini, M. (2021). Analisis Pengaruh Pelayanan Publik Dan E-Service Quality Terhadap Kepuasan Masyarakat Di Lingkungan Pemerintahan Kota Jambi. Jurnal Manajemen Terapan dan Keuangan, 10(01), 87–98. https://doi.org/10.22437/jmk.v10i01.12531
Ilham, S. (2019). ANALISIS KINERJA PEGAWAI NEGERI SIPIL PADA KANTOR BADAN PERENCANAAN PENELITIAN DAN PENGEMBANGAN KABUPATEN KARIMUN. SKRIPSI.
Ilyas, A., & Bahagia, B. (2021). Pengaruh Digitalisasi Pelayanan Publik terhadap Kinerja Pegawai pada Masa Pandemi di Lembaga Pendidikan dan Pelatihan. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 5231–5239. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1173
Jakaria, Y. (2021). Peningkatan Kompetensi Aparatur Sipil Negara sebagai Upaya Optimalisasi Pelayanan Publik di Era Society 5 . 0 Competence Improvement State Civil Apparatus as Public Service Optimization Effort in Society 5 . 0 Era.
Pariq, S. (2021). BPSDM PROVINSI JAMBI PENGUATAN PERAN WIDYAISWARA DALAM PENINGKATAN KUALITAS SUMBER DAYA MANUSIA MENUJU KONSEP SMART ASN 4.0. PRAJAISWARA, 2.
Pramulaso, E. Y. (2020). Kualitas Pelayanan dan Kinerja Pegawai terhadap Kepuasan Masyarakat di Unit Pelayanan Terpadu Satu Atap Kementerian Ketenagakerjaan. 18(1), 68–74.
Setiadiputra Pradityo, Y. R. (2017). URGENSI PROGRAM PENGEMBANGAN KOMPETENSI SDM SECARA. 5(1), 16–22.
Suandi, S. (2019). Analisis Kepuasan Masyarakat terhadap Pelayanan Publik Berdasarkan Indeks Kepuasan Masyarakat di Kantor Kecamatan Belitang Kabupaten OKU Timur. Journal PPS UNISTI, 1(2), 13–22. https://doi.org/10.48093/jiask.v1i2.8
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Alfabeta.
Syaputri, N. C. M. E., & Septiawati, B. (2021). No Title. 4, 1585–1599.
Wijayanti, R. (2017). Pengaruh kompetensi sdm dan implementasi akuntansi akrual terhadap kualitas laporan keuangan daerah. 6.
Angliawati, R. Y., & Maulyan, F. F. (2020). Peran Talent Management dalam Pembangunan SDM yang Unggul. Jurnal Sain Manajemen, 2(2), 28–40.
Auliyaa, P., Hidayat, R., & Nababan, R. (2021). Implementation of e-government-based public services through ogan lopian. 18(4), 502–512.
Deby, A., Bustami, R., & Ibrahim, . (2021). Digitalisasi Pelayanan Publik(Inovasi Pelayanan Publikberbasisandroiddikabupaten
Bangka). Sosains, 4(1), 260–268.
Dewi, A. S., & Muhsin. (2019). Economic Education Analysis Journal Terakreditasi SINTA 5. EEAJ, 8(3), 1249–1259. https://doi.org/10.15294/eeaj.v8i3.34954
Hendriyaldi, H., & Musnaini, M. (2021). Analisis Pengaruh Pelayanan Publik Dan E-Service Quality Terhadap Kepuasan Masyarakat Di Lingkungan Pemerintahan Kota Jambi. Jurnal Manajemen Terapan dan Keuangan, 10(01), 87–98. https://doi.org/10.22437/jmk.v10i01.12531
Ilham, S. (2019). ANALISIS KINERJA PEGAWAI NEGERI SIPIL PADA KANTOR BADAN PERENCANAAN PENELITIAN DAN PENGEMBANGAN KABUPATEN KARIMUN. SKRIPSI.
Ilyas, A., & Bahagia, B. (2021). Pengaruh Digitalisasi Pelayanan Publik terhadap Kinerja Pegawai pada Masa Pandemi di Lembaga Pendidikan dan Pelatihan. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 5231–5239. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1173
Jakaria, Y. (2021). Peningkatan Kompetensi Aparatur Sipil Negara sebagai Upaya Optimalisasi Pelayanan Publik di Era Society 5 . 0 Competence Improvement State Civil Apparatus as Public Service Optimization Effort in Society 5 . 0 Era.
Pariq, S. (2021). BPSDM PROVINSI JAMBI PENGUATAN PERAN WIDYAISWARA DALAM PENINGKATAN KUALITAS SUMBER DAYA MANUSIA MENUJU KONSEP SMART ASN 4.0. PRAJAISWARA, 2.
Pramulaso, E. Y. (2020). Kualitas Pelayanan dan Kinerja Pegawai terhadap Kepuasan Masyarakat di Unit Pelayanan Terpadu Satu Atap Kementerian Ketenagakerjaan. 18(1), 68–74.
Setiadiputra Pradityo, Y. R. (2017). URGENSI PROGRAM PENGEMBANGAN KOMPETENSI SDM SECARA. 5(1), 16–22.
Suandi, S. (2019). Analisis Kepuasan Masyarakat terhadap Pelayanan Publik Berdasarkan Indeks Kepuasan Masyarakat di Kantor Kecamatan Belitang Kabupaten OKU Timur. Journal PPS UNISTI, 1(2), 13–22. https://doi.org/10.48093/jiask.v1i2.8
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Alfabeta.
Syaputri, N. C. M. E., & Septiawati, B. (2021). No Title. 4, 1585–1599.
Wijayanti, R. (2017). Pengaruh kompetensi sdm dan implementasi akuntansi akrual terhadap kualitas laporan keuangan daerah. 6.