ANALISIS STRATEGI BAURAN PEMASARAN PADA PERUSAHAAN PRODUKSI SUSU DAN MAKANAN DI ERA INDUSTRY 4.0

  • Rahma Nur Aulia Budiman Universitas Nusa Mandiri
  • Rahma Anggraini Universitas Nusa Mandiri
  • Muhammat Delisae Siboro Universitas Nusa Mandiri
  • Isnurrini Hidayat Susilowati Universitas Bina Sarana Informatika
Keywords: consumer behavior, industry 4.0, marketing mix, PT Cimory, qualitative research

Abstract

The Industrial Revolution 4.0 has driven a digital transformation that has brought significant changes across various sectors, including marketing. This study explores the marketing mix strategies employed by PT Cimory to address the challenges and opportunities of the Industry 4.0 era. With rapid technological advancements and the dynamic nature of consumer behavior, it is crucial for companies to adapt and innovate. This study aims to analyze how PT Cimory leverages the components of the marketing mix—product, price, place, and promotion—to enhance its market share and competitive advantage. The research adopts a qualitative design, utilizing secondary data from PT Cimory's annual reports, journal articles, and online media sources. The findings indicate that PT Cimory's strategic integration of technological advancements and innovative marketing approaches has significantly influenced consumer behavior and purchasing decisions, thereby strengthening its market position.

References

Agung, M., & Hendra, H. (2023). Inovasi Produk Dalam Konteks Pemasaran Internasional: Strategi Dan Implementasi. Jurnal Minfo Polgan, 12(2), 2523–2528. https://doi.org/10.33395/jmp.v12i2.13306

Arhandi, P. P., Batubulan, K. S., Damayanti, R., Prasetyo, A., Andoko, B. S., & Amalia, E. L. (2024). Perancangan Dan Peletakan Papan Elektronik Running Teks Sebagai Media Informasi Display Produk Anyaman Bambu di Desa Duwet Kecamatan Tumpang Kabupaten Malang. Jurnal Pengabdian Polinema Kepada Masyarakat, 11(1), 27–33. https://doi.org/10.33795/jpkm.v11i1.3929

Ariwibowo, M. F., & Indra, A. M. (2023). Pengaruh Product, Price dan Place terhadap Keputusan Konsumen dalam Menggunakan Jasa Ikebana Kost. Jurnal Ekobistek, 12(1), 480–485. https://doi.org/10.35134/ekobistek.v12i1.492

Cimory, P. C. M. D. (2021a). Laporan Tahunan. Retrieved from https://cimory.com/annual-reports.php

Cimory, P. C. M. D. (2021b). Produk Kami. Retrieved from https://www.cimory.com/our-product.php#tab-0

Cimory, P. C. M. D. (2023). Laporan Tahunan 2023 Annual Report. Retrieved from https://cimory.com/uploads/investors/AR CMRY_2023_FINAL.pdf

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.

Hayati, N., & Jaelani, E. (2021). Risiko Pemasaran Digital: Kajian Literatur. Seminar Nasional : Inovasi & Adopsi Teknologi, 1(1), 273–285. Retrieved from https://alumni.rosma.ac.id/index.php/inotek/article/view/118%0Ahttps://alumni.rosma.ac.id/index.php/inotek/article/download/118/151

Hidayah, I., Ariefiantoro, T., & Nugroho, D. W. P. S. (2021). Analisis Strategi Bauran Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan (Studi Kasus Pada Pudanis Di Kaliwungu). SOLUSI : Jurnal Ilmiah Bidang Ilmu Ekonomi Vol., 19(1), 76–82. https://doi.org/10.26623/slsi.v19i1.3001

Hidayana, N., & Batubara, C. (2023). Strategi Penerapan Manajemen Terhadap Marketing Digital Dalam Perspektif. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(6), 806–810. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.8151551

Isyanto, P., Alpian, Y., & Hananto, A. L. (2024). Peningkatan Pemasaran Digital Dalam Mendukung Kinerja Pemasaran Umkm Pada Komunitas Sahabat Umkm Kabupaten Karawang. Jurnal Buana Pengabdian, 6(1), 1–22. https://doi.org/10.36805/jurnalbuanapengabdian.v6i1.6215

Janie, P. N., & Sudrajat, R. H. (2023). Pengaruh Kreativitas Iklan, Unsur Humor dan Daya Tarik Iklan terhadap Efektivitas Iklan Pantene “Rambut e Charged.” JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(2), 1052–1054. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i2.1674

Lila, S. I., Winerungan, R. R., & Angmalisang, S. I. (2020). Pengaruh Promosi Penjualan Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Honda di PT. Tuna Dwipa Matras Pos Tondano. Manajemen Dan Kewirausahaan, 1(2), 38–45. https://doi.org/10.53682/mk.v1i2.555

Mohamad, R., & Rahim, E. (2021). Strategi Bauran Pemasaran ( Marketing Mix ) Dalam Perspektif Syariah. MUTAWAZIN (Jurnal Ekonomi Syariah), 2(1), 15–26. https://doi.org/10.54045/mutawazin.v2i1.234

Oktandi, N. F., & Ardiansyah, I. (2023). LITERATURE REVIEW REVOLUSI INDUSTRI 4.0 PADA BISNIS: DALAM BUKU REVOLUSI INDUSTRI 4.0. Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan, 2(4), 355–360. https://doi.org/10.572349/mufakat.v2i4.876

Puspitasari, R., & Suryaningsih, T. (2023). Strategi Bauran Pemasaran Dalam Meningkatkan Kepuasan Pelanggan Warkop Brewok di Desa Kenayan Kecamatan Tulungagung Kabupaten Tulungagung Tahun 2023. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(9), 313–319. https://doi.org/10.5281/zenodo.10041252

Rustandi, T., & Husni, M. (2024). EKSISTENSI AKUNTAN DALAM PERUSAHAAN HINGGA KONTRIBUSI KE EKONOMI di ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0 DAN SOCIETY 5.0. Indonesian Journal of Economy, Business, Entrepreneuship and Finance, 4(1), 68–82. https://doi.org/10.53067/ijebef.v4i1.139

Suherman, Y., Gunawan, R., & Roswandi, S. R. (2021). Pembuatan Video Cinematic Promosi Pada Perumahan Grand Mutiara Village. Jurnal Manajemen Dan Sistem Informasi, 01(02), 28–35. https://doi.org/10.35969/dirgamaya.v1i2.180

Wijaya, W. R. B., Widayati, C. C., & Perkasa, D. H. (2023). Pengaruh Harga, Kualitas Produk dan Kualitas Layanan terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Kasus pada Restoran ABC di Pantai Indah Kapuk). Jurnal Kewirausahaan Dan Multi Talenta, 1(3), 82–91. https://doi.org/10.38035/jkmt.v1i3.70

Published
2024-11-20
How to Cite
Budiman, R., Anggraini, R., Siboro, M., & Susilowati, I. (2024). ANALISIS STRATEGI BAURAN PEMASARAN PADA PERUSAHAAN PRODUKSI SUSU DAN MAKANAN DI ERA INDUSTRY 4.0. Jurnal Pariwisata Bisnis Digital Dan Manajemen, 3(2), 72-80. https://doi.org/10.33480/jasdim.v3i2.5623