ANALISIS LOYALITAS KONSUMEN DALAM PEMBELIAN PRODUK AIR MINERAL KEMASAN BOTOL MENGGUNAKAN METODE RANTAI MARKOV
Abstract
Mineral water is water that contains natural compounds and other minerals. Mineral water is not produced from all water sources, where the water source can only be obtained from mineral-rich water sources. Mineral water plays an important role in everyday life. This mineral water is useful for maintaining body temperature, maintaining concentration, removing toxins, and improving circulation in the body. In this study, authors survey the level of consumer loyalty to mineral water products. One technique to determine consumer loyalty or loyalty to a product can be identified using Markov chain analysis. Marcov Chain analysis produces a prediction in the form of probabilities or possibilities where current properties are obtained from past traits to estimate or predict in the future. The conclusion that has been obtained from this research is that consumers of mineral water producers who have the highest level of loyalty fall to Le minerale with a loyalty level of 0,75. Meanwhile, producers who have consumers with the lowest level of loyalty fall to Ades producers with a loyalty level of 0,4.
References
Aliyuwaningsih, N., Sumarjaya, I. W., & Srinadi, I. G. (2018, Februari). Analisis Perpidahan Penggunaan Merek Simcard dengan Pendekatan Rantai Markov. E-Jurnal Matematika, 7(1), 56-63. doi:https://doi.org/10.24843/MTK.2018.v07.i01.p185
Ardini, M., Gustiana, C., & Anzitha, S. (2022, April). Analisis Pengaruh Preferensi Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Ikan Bandeng (Chanos Chanos) di Kecamatan Seruway Kabupaten Aceh Tamiang. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(11), 3765-5772. doi:https://doi.org/10.47492/jip.v2i11.1419
Arsyina, L., Wispriyono, B., Ardiansyah, I., & Pratiwi, L. D. (2019, November). Hubungan Sumber Air Minum dengan Kandungan Total Coliform dalam Air Minum Rumah Tangga. Jurnal Kesehatan Masyarakat Indonesia (JKMI), 14(2), 18-23. doi:https://doi.org/10.26714/jkmi.14.2.2019.18-23
Azizah, A. N., & Sari, R. P. (2021, April). Analisis Brand Switching dan Penentuan Strategi Pemasaran Produk Bubble Tea Menggunakan Metode Markov Chain dan Game Theory. Jurnal Optimalisasi, 7(1), 25-34. doi:https://doi.org/10.35308/jopt.v7i1.3275
Az-zahra, K., Wiranatha, A. A., & Wrasiati, L. P. (2019, Desember). Analisis Pangsa Pasar Beberapa Merek Produk Minuman Susu Fermentasi dalam Kemasan dengan Metode Rantai Markov di Lingkungan Kampus Universitas Udayana. Jurnal Rekayasa Dan Manajemen Agroindustri, 7(4), 561-570. doi:doi:10.24843/JRMA.2019.v07.i04.p08
Gifari, F. A., Maulana, M. A., & Maulana, S. (2022, Maret). Analisis Rantai Markov Untuk Mengetahui Peluang Perpindahan Konsumen Merek Laptop Pada Mahasiswa Teknik Industri Universitas Indraprasta PGRI. Bulletin of Applied Industrial Engineering Theory, 3(1), 45-62. Retrieved from https://jim.unindra.ac.id/index.php/baiet/article/view/6528
Indonesia, M. P. (2019). Peraturan Menteri Perindustrian Republik Indonesia Nomor 26 Tahun 2019. Jakarta: Menteri Perindustrian Republik Indonesia.
Krisno, W., Nursahidin, R., Sitorus, R. Y., Ananda, F. R., & Guskarnali, G. (2021). Penentuan Kualitas Air Minum Dalam Kemasan Ditinjau dari Parameter Nilai Ph dan Tds. Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian pada Masyarakat 2021. 5, pp. 188-190. Pangkalpinang: Proceedings of SNPPM FT UBB. doi:https://doi.org/10.33019/snppm.v5i0.2747
Kuswoyo, R., Dur, S., & Cipta, H. (2023, April). Penerapan Proses Stokastik Markov Chain Dalam Pengendalian Persediaan Produksi Kelapa Sawit di Perkebunan Nusantara IV Sumatera Utara. G-Tech: Jurnal Teknologi Terapan, 7(2), 429–438. doi:https://doi.org/10.33379/gtech.v7i2.2025
Nurasia, N. (2018, September). Analisis Kualitas Kimia dan Fisika Air Minum Dalam Kemasan yang Diproduksi di Kota Palopo. Jurnal Dinamika, 9(2), 35- 41. Retrieved from https://journal.uncp.ac.id/index.php/dinamika/article/view/1346
Nurhamiddin, F., & Sulisa, F. M. (2020, Januari). Peramalan Cuaca Menggunakan Metode Rantai Markov (Studi Kasus : Rekaman Cuaca Harian Di Kantor BMKG Kota Ternate). Jurnal Biosainstek, 2(1), 16–22. doi:https://doi.org/10.52046/biosainstek.v2i01.312
Rambe, D. N., & Nawawi, Z. M. (2022, Agustus). Analisis Strategi Pemasaran dalam Menghadapi Persaingan Bisnis. Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen Magister, 1(2), 90–95. Retrieved from http://openjournal.unpam.ac.id/index.php/JIIM/article/view/21562
Refangga, M. A., Gusminto, E. B., & Musmedi, D. P. (2018, Oktober). Analisis Pengendalian Kualitas Produk Air Minum Dalam Kemasan dengan Menggunakan Statistical Process Control (SPC) dan Kaizen Pada PT. Tujuh Impian Bersama Kabupaten Jember. e-Journal Ekonomi Bisnis dan Akuntansi, 5(2), 164-171. doi:https://doi.org/10.19184/ejeba.v5i2.8678
Romdonny, J., & Rosmadi, M. L. (2018, Juli). Pengaruh Merek, Promosi, dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Bola Sepak. IKRAITH-HUMANIORA: Jurnal Sosial dan Humaniora, 2(2), 82-89. Retrieved from https://journals.upi-yai.ac.id/index.php/ikraith-humaniora/article/view/124
Salim, R. (2021, April-Juni). Edukasi Manfaat Air Mineral pada Tubuh Bagi Anak Sekolah Dasar Secara Online. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (JPKM), 27(2), 126-135. doi:https://doi.org/10.24114/jpkm.v27i2.23633
Sasake, S., Lesnussa, Y. A., & Wattimena, A. Z. (2021, Juni). Peramalan Cuaca Menggunakan Metode Rantai Markov (Studi Kasus : Cuaca Harian Di Kota Ambon). Jurnal Matematika, 11(1), 1-9. doi:https://doi.org/10.24843/JMAT.2021.v11.i01.p131
Sazali, A., Setiadji, B. H., & Haryadi, B. (2019). Aplikasi Model Rantai Markov Dalam Pengelolaan Jalan di Kabupaten Bangka Barat. REKAYASA Journal of Science and Technology, 12(2), 141-150. doi:https://doi.org/10.21107/rekayasa.v12i2.5907
Shafira, N. A., Rasmikayati, E., & Saefudin, B. R. (2021, Juli). Analisis Preferensi Konsumen Terhadap Produk Olahan Mangga. Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 7(2), 1033-1044. doi:http://dx.doi.org/10.25157/ma.v7i2.4985
Todar, M. P., Tumbel, A. L., & Jorie, R. J. (2020, Juli). Pengaruh Persepsi Merek dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Air Minum Dalam Kemasan (AMDK) Galon Merek Aqua. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 8(3), 134 -143. doi:https://doi.org/10.35794/emba.v8i3.29546
Zebuah, A. J. (2018, Oktober). Analisis Identitas Merek, Loyalitas Merek, Citra Merek, dan Kepercayaan Merek Toyota. Jurnal Manajemen Pemasaran, 12(2), 61─68. doi:https://doi.org/10.9744/pemasaran.12.2.61-68
Zulfi, J., Kusnandar, K., & Qonita, A. (2018, Februari). Analisis Preferensi Konsumen Terhadap Pembelian Kopi Instan White Coffee Di Kecamatan Kebumen Kabupaten Kebumen. Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian dan Agribisnis, 14(2), 159-166. doi:https://doi.org/10.20961/sepa.v14i2.25008
Zulhilmi, Z., Efendy, I., Syamsul, D., & Idawati, I. (2019, November). Faktor yang Berhubungan Tingkat Konsumsi Air Bersih pada Rumah Tangga di Kecamatan Peudada Kabupaten Bireun. Jurnal Biology Education, 7(2), 110-126. doi:https://doi.org/10.32672/jbe.v7i2.1592


Copyright (c) 2023 Rina Nurhidayati, Isroyati Isroyati, Hadi Jayadi, Hafizh Khoiruddin, Muhammad Pahdil Izza Zikrullah, Regina Meylania Suak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.