STRATEGI PEMASARAN SATE KARAK DI WISATA RELIGI MAKAM SUNAN AMPEL SURABAYA

  • Maghfirotunnisa Maghfirotunnisa Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Ariya Rifqi Al Baihaqi Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Milta Fadzilatul Hikmah Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
Keywords: halal tourism, marketing strategy, sate karak, tomb of sunan ampel surabaya

Abstract

Traditional culinary delights are not only souvenirs that decorate tourist destinations, but also influence the image and attraction of tourists towards a tourist location. In this context, one of the Karak satay stalls in the Sunan Ampel Tomb area, Surabaya, was able to survive and continue to exist with its authentic taste amidst increasingly fierce business competition. This article was written to outline alternative marketing strategies in facing intense competition in the culinary industry by taking the example of the satay karak stall at the Sunan Ampel Tomb religious tourism in Surabaya. Researchers try to analyze using a qualitative approach method using literature studies obtained from various books, articles, journals and online news. This results in the right marketing strategy for Sate Karak involving several important aspects such as the marketing mix, identifying target markets, collaboration with business actors, and culinary participation in special events.

References

Abduh, M. (2021). Pengelolaan Masjid Agung Islamic Center Sebagai Objek Wisata Religi. Jurnal Kebijakan Publik, 12(1), 43–48.

Agus Rahmanto, Krisna, W., & Angga Windyantoto, W. (2021). Efektivitas Penegakan Hukum Dalam Bidang Pengelolaan Sampah Pada Kawasan Wisata Religi Sunan Ampel Surabaya Berdasarkan Peraturan Daerah Kota Surabaya Nomor 5 Tahun 2014 Tentang Pengelolaan Sampah Dan Kebersihan. COURT REVIEW: Jurnal Penelitian Hukum, 1(04), 11–22.

Amiliana, D., & Chamid, A. (2022). Penerapan Strategi Pemasaran Dan Penetapan Harga Untuk Meningkatkan Daya Beli Konsumen Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Performa : Jurnal Manajemen Dan Start-up Bisnis, 7(4), 492–501.

Ananda, T. D., Damajanti, M. N., & Muljosumarto, C. (2020). Perancangan Koleksi Fashion Ready To Wear Dengan Inspirasi Dari Makanan Khas Surabaya Untuk Anak Muda. Jurnal DKV Adiwarna, Universitas Kristen Petra, 1(16), 1–10.

Budieli Hulu, Y. D. (2021). Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Volume Penjualan Pada UD. Mitra Kecamatan Amandraya. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis Vol. 6 No. 2, 17.

Effendi, M., & Latifah, N. A. (2021). Penetapan Harga Jasa Pendidikan di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri (PTKIN). Edukasia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Vol. 2 No. 2, 129.

Idayanti, I. Y. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Usaha Ibu Bagas di Kecamatan Mamuju. Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen Vol. 1 No. 1.

Imandintar, D. D., & Idajati, H. (2019). Karakteristik Desa Wisata Religi dalam Pengembangan Desa Bejagung sebagai Sebuah Desa Wisata Religi. JURNAL TEKNIK ITS Vol. 8, No. 2, C48.

Khafidin. (2020). Konsep Perilaku Konsumen Beserta Implikasinya Terhadap Keputusan Pembelian. Sidoarjo: UMSIDA.

Mohamad, R., & Rahim, E. (2021). Strategi Bauran Pemasaran ( Marketing Mix ) Dalam Perspektif Syariah. MUTAWAZIN (Jurnal Ekonomi Syariah), 2(1), 15–26.

Mu’tashim, M. R., & Indahsari, K. (2021). Pengembangan Ekowisata di Indonesia. Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 295–308. Surakarta.

Natalea, & Anggrani, d. (2022). Strategi Penetapan Harga terhadap Kepuasan Konsumen di Bakpao Aeng Medan. SENASHTEK Jurnal STIM Sukma Medan, 264.

Nurgina, E., Nurhalimah, E. L., Aulia, F. A., Restakirana, F., Azshois, F., & Budiman, H. (2020). Analisis Bauran Promosi Terhadap Minat Beli Konsumen Produk Gula Aren Di Cv. Candela. Akselerasi: Jurnal Ilmiah Nasional, 2(1), 44–58.

Runtuwarouw, T., Hasan Jan, A., & Karuntu, M. M. (2022). Pelaksanaan Pengendalian Kualitas Pada Proses Produksi Minyak Kelapa Siip Di Pt. Multi Nabati Sulawesi Kota Bitung Implementation of Quality Control in Siip Coconut Oil Production Process At Pt. Multi Nabati Sulawesi Bitung City. Jurnal EMBA, 10(2), 399–406.

Safitri, I., Ramdan, A. M., & Sunarya, E. (2020). Peran Produk Wisata dan Citra Destinasi terhadap Keputusan Berkunjung Wisatawan. Jurnal Ilmu Manajemen, 8(3), 734.

Tyastity, F. A., & Mbulu, Y. P. (2019). Strategi Pengembangan Wisata Kuliner Berbasis Masyarakat di Rungkut Surabaya. Journal of Tourism Destination and Attraction, 7(1), 25–35.

Yoga Adiyanto. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Makanan Tradisional Ranginang (Rengginang) Di Kabupaten Pandeglang. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 13(2), 267–276.

Published
2023-11-28
How to Cite
Maghfirotunnisa, M., Al Baihaqi, A., & Hikmah, M. (2023). STRATEGI PEMASARAN SATE KARAK DI WISATA RELIGI MAKAM SUNAN AMPEL SURABAYA. Jurnal Pariwisata Bisnis Digital Dan Manajemen, 2(2), 73-81. https://doi.org/10.33480/jasdim.v2i2.4205